NEVYZVEDNUTÉ ZBOŽÍ

Nevyzvednutí zboží

Co se stane, když si nevyzvednete zboží na dobírku ?

Bohužel se nám občas stane, že si zákazníci zboží objednají a poté si zboží nevyzvednou. Nechceme jít cestou, že zrušíme dobírku a takovým zákazníkům už zboží budeme zasílat pouze při platbě předem. Bylo by to na úkor poctivých zákazníků. Sice si říkáte, že je to jen pár korun za poštovné, ale není to tak. Nevyzvedlé zboží nám na poštovném způsobují nezanedbatelné náklady. V případě, že u platby na dobírku, dojde k nevyzvednutí zásilky, bude Vám fakturován manipulační poplatek 200 Kč.

Dále upozorňujeme, že jsme připraveny vrácení poštovného vymáhat soudní cestou. Samozřejmě v případě soudního řízení můžeme požadovat i úroky z prodlení, které pokud nebyly mezi stranami smluvně stanoveny, lze požadovat ve výši tzv. zákonných úroků, které stanoví nařízení vlády č. 351/2013 Sb. To vychází z ust. § 1970 NOZ – Po dlužníkovi, který je v prodlení se splácením peněžitého dluhu, může věřitel, který řádně splnil své smluvní a zákonné povinnosti požadovat zaplacení úroku z prodlení.

Dále k promlčení nároku dochází v obecné promlčení době 3 let, která počíná běžet ode dne, kdy nárok mohl být uplatněn poprvé. Druhá strana - Vy, bude muset nahradit i náklady soudního řízení (soudní poplatek, náklady za advokáta ).

 Co se tedy stane? jak je to se zákonem ?

Citujme § 2118 zákona č. 89/2012 Sb.:

ZÁVAZKY Z PRÁVNÍCH JEDNÁNÍ


Povinnosti kupujícího
§ 2118
"Kupující zaplatí kupní cenu a věc převezme."

Vaši objednávku můžete vždy stornovat do doby, kdy Vám přijde email o odeslání objednávku. Vždy při odeslání Vás informujeme, že jsme zásilku odeslaly a přiložíme Vám číslo pro sledování balíčku.

Pokud jste zásilku nevyzvedl/a jsou zde tyto možnosti jak to vyřešit:

O objednávku máte zájem :

Zboží Vám znovu zašleme. Pouze ale s platbou předem. 

O objednávku nemáte zájem:

  • Zde je situace poněkud komplikovanější. To, že zásilku nepřevezmete, neznamená, že jste ji stornovali nebo že jste odstoupili od kupní smlouvy. Znamená to jen to, že jste kupní smlouvu hrubě porušili, dle § 2118 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník.
  • Odesláním objednávky a jejím následným přijetím a potvrzením naším e-shopem vznikla platná kupní smlouva v plném rozsahu účinná dle našich obchodních podmínek, které jste odsouhlasil/a v posledním kroku před odesláním objednávky a dle aktuálně platných zákonů České republiky.
  • Z Vaší strany náš e-shop nezaznamenal jakoukoliv žádost o změnu či stornování objednávky - a to ani do doby expedice naším obchodem a ani následně do doby nejzazšího vyzvednutí na Vámi zvoleném výdejním místě.
  • Dle zákona má náš obchod právo na kompenzaci vynaloženého úsilí, poštovného a balného od kupujícího, tedy od Vás. Tato kompenzace je právně vymahatelná, jelikož jste nevyzvednutím zboží porušil/a kupní smlouvu.

 Pokud nezaplatíte kompenzaci nebo si nenecháte zboží zaslat znovu, nastane následující:

Aktuálně platné zákony České republiky dávají obchodům možnost se efektivně bránit proti nezodpovědným zákazníkům, kteří zásilku na dobírku nepřevezmou.

 Jelikož jste porušil/a platnou smlouvu, lze toto řešit následujícími  způsoby:

  1. Zaplacení našemu obchodu kompenzaci poštovného a lidských zdrojů ve výši 200 Kč
  2. Soudní cestou

Bod 2  je sice zdlouhavý, pro Vás finančně velmi nevýhodný, ale pro nás velmi efektivní.

Bod 1 je pro Vás cesta nejpřijatelnější a nejlevnější.

 Jaký je postup při platbě kompenzace za poštovné

  • Po tom, co se nám nevyzvednuté zboží vrátí, Vám zašleme email, rekapitulující všechny body uvedené v tomto článku. V té chvíli proti Vám nebude zahájeno řádné řízení pro vymáhání pohledávky. Pevně věříme ve Vaši čestnost a zodpovědnost a to, že kompenzaci poštovného uhradíte.
  • Věříme, že máte plné právo vědět, jaké důsledky může mít neplnění uzavřené smlouvy, byť je to smlouva kupní, uzavřená s internetovým obchodem.
  • Pokud si myslíte, že se Vás "pouze snažíme zastrašit" nebo "že když jste si dobírku nevyzvedl/a už hodněkrát a nikdo s tím neměl problém", vězte že tomu tak není.
  • Například dTest (český spotřebitelský měsíčník, který se zaměřuje na testování výrobků a služeb, a zároveň také poskytuje poradenství a rady v oblasti práva spotřebitelů a práv prodejců, informuje o nových zákonech, varuje před nekalými praktikami prodávajících a klamavou reklamou, poskytuje rady při reklamacích apod.) říká toto: „Tím, že zákazník odmítne balík převzít, nezačíná automaticky plynout lhůta pro odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. "Zákazník tedy bude muset zaplatit. Má ale ještě stále možnost od smlouvy odstoupit. Smluvní pokutu a úroky z prodlení nebo kompenzaci poštovného však bude muset zaplatit v každém případě, tato povinnost se odstoupením od smlouvy neruší.“
  • My po Vás žádnou pokutu ani úroky z prodlení požadovat nebudeme. Pouze kompenzaci poštovného.

 Jen pro zajímavost:

  • Uvědomte si, že nevyzvednutím zásilky byste nám navíc zvýšili náklady tím, že zásilku musíme rozbalit, vše rozebrat, znovu nepoužitelné obalové materiály musíme zlikvidovat a plno jiné práce.
  • Takovéto náklady stojí giganty mezi českými internetovými obchody neuvěřitelné miliony korun měsíčně - a malé internetové obchody (nebo začínající obchody) to často i zlikviduje.
  • Že jste to nevěděli? Většina lidí to neví. Ale pro přístě, prosíme, přemýšlejte nad tím, až jaké dopady takovéto Vaše jednání může mít.
  • Proto Vás žádáme, ať zodpovědně dostojíte Vašim závazkům a zboží si vezvednete - nebo pokud ne, provedete platbu za kompenzaci poštovného.
  • Náš obchod svou část kupní smlouvy dodržel - Vy byste ji nevyzvednutím zboží porušil/a.
  • Proto neni žádný důvod, aby z Vašich chyb byl tratný náš obchod.
  • Věříme, že jsme Vám danou problematiku dostatečně vystvětlili.
  • Pokud stále něčemu nerozumíte nebo potřebujete poradit či pomoci s provedením platby, neváhejte nás kontaktovat.

Předem děkujeme za Vaši férovost.